13. dubna 2019

Jak zazelenit severní/východní balkón

Inspirace pro ty z vás, kteří by si rádi na balkóně vytvořili zelenou oázu. Ráda bych vám ukázala, jak jsem svůj žižkovský balkón zazelenila já a tak vás třeba inspirovala k tomu si také udělat svojí balkónovou urban jungle...




Náš balkón směřuje do vnitrobloku a ač je na jih, slunce na něj svítí poměrně málo, proto je tenhle návod určen pro vás, kteří máte podobně orientovaný balkón, ideálně na sever, východ či je balkón cloněný tak, aby na něj nedopadalo moc slunce (max. 1 - 2 hodiny denně).
Do dveří si v létě zavěšuju mojí houpací síť na čtení, můj suvenýr z Mexika

Rostliny, které na balkóně používám nesnesou jižní výpal, a také je třeba si uvědomit, že i po krátkém cca hodinovém zasvícení sluncem, se vše od slunce ohřeje a vše bude nějakou dobu vyzařovat teplo. Rostliny jsou navíc zasazeny v nádobách, které se také zahřívají, takže nevydrží tak dlouho bez vody, jako kdyby byly zasazené v zemi.



Pár tipů pro začátek 

Je dobré si pořídit několik větších nádob, čím větší nádoba, tím pomaleji vysychá (velkou nádobou myslím nádobu nad 20l) a můžete do ní zasadit i větší rostlinu nebo sesadit více rostlin dohormady. Dobře vypadá kombinace různě velkých nádob. Používejte vždy nádoby s otvorem ve dně a miskou! Voda musí mít možnost odtéct, když rostliny hodně zalijete, jinak se může stát, že je utopíte a miska naopak zajituje zásobu vody při vyšších teplotách. Z mé zkušenosti rostlinám nejlépe svědčí kameninové či terakotové nádoby, které jsou prodyšné, než plastové. Úplně bych se vyhnula kovovým, které se na slunci rozpálí a v zimě naopak vodí mráz ke kořenům.


Jaké rostliny použít?

Použila jsem venkovní druhy rostlin, které zůstávají na balkóně celoročně a neuklízí se. Zkombinovala jsem stálezelené a opadavé druhy trvalek, keřů a popínavek, takže se můžete kochat po velý rok.

Do dvou květináčů po každé straně balkónu jsem zasadila běžný venkovní břečťan, který nechávám pnout po zábradlí a okolních zdech. Břečťan je stálezelený a dělá parádu i přes zimu, zas tak rychle neroste, a dobře ze případně omezuje v růstu. K břečťanu jsem do jednoho květináče použila velkokvětou hortenzii, ta potřebuje brzy z jara ostříhat a jako podsadbu barvínek. 


V rohu velkokvětá hortenzie, měla by mít modré květy, ale barva květu se mění podle kyselosti půdy a ta moje nakonec kvetla růžově a časem její květy zezelenaly.







Pokud květy rostlině ponecháte, časem zhnědnou,  pokud horzenzii ostáháte v květu a květy použijete do vázy, můžete je i usušit a zanechají si svou barvu!

Do druhého květináče k břečťanu jsem zasadila kapradinu, je dobré také vybrat stálezelenou nebo alespoň polostálezelenou - pokud nejsou nějaké kruté zimní mrazy, tak vydrží zelená, když ne, na jaře zase obroste. Tahle kapadina je u nás zelená celoročně.





Do dalšího velkého květníku jsem zasadila popínavou hortenzii. Popínavá horzenzie nemá příchytné kořeny, takže sama moc na zdi nedrží, proto jsem jí pořídila dřevěnou treláž ke které jí vyvazuji provázky. Podsadbu opět barvínek, to je moje hodně oblíbená rostlina, je stálezelený a kvete od jara do léta, dobře se množí a je prostě takový veselý.


Vlevo na treláži popínavá hortenzie a pod ní tmavě zelený barvínek. V modrém květináči je čemeřice.

Do dalších menších květináčů jsem použila už jen jednodruhové výsadby. Čemeřice je také stálezelená rostlina, která kvete časně zjara. Hosta na zimu zatahuje a znovu raší až na jaře. Má krásné dekorativní listy a existuje bambilion kultivarů. Kvete světlefialovmí kvítky.


Čemeřice
Do všech květináčů je dobré zasadit menší cibuloviny jako sněženky, irisy, divoké tulipánky, modřence... na jaře dělají velkou radost a parádu.



Psí víno na podzim krásně barví do rubínova...


Do jednoho květináče jsem přidala i šlahoun psího vína, ale na to pozor, roste závratnou rychlostí, hodně pije a jednou jsem zjistila, že jsem neuhlídala šlahoun a psí víno už je o dvě patra u sousedů... musí se hlídat a stříhat... ale na podzim se krásně barví do červena a dělá parádu, to zas jo!




Na zábradlí jsem pověsila závěsný květináč, kam dávám květináče s bylinkama, ty většinou přes zimu vymrznou, a tak na jaře koupím nové, čímž uspokojím svojí touhu pořád nakupovat nějaké rostliny...


Od jara do podzimu navíc dávám na balkón moje pokojové rostliny k letnění, takže přes léto je tam fakt narváno!


Na balkóně i přesazuju rostliny, prostě je to takový zelený cíp našeho bytu...




Asi se divíte, proč rostliny na balkóně tolik opakuju a nemám víc druhů... no, je to takový můj zvyk z dob navrhování zahrad. Osobně preferuji spíše střídmější skladbu rostlin s opakováním, které prostor spojuje dohromady a tvoří jednotnější celek, než přílišnou různorodost stylu "chci od všeho trochu". Kompozice je pak mnohem ucelenější a člověk si spíš všimne dominantních prvků a netříští pozornost na spoustě různorodých prvků. 




Předchozí fotky jsou fotky z různých let a skladba rostlin a jejich uspořádání se mírně lišila. A takhle vypadá náš balkón právě dnes 13. dubna 2019

Největší radost a odměnou za mojí džungli je mi to, že se líbila i kosímu páru, který se letos rozhodl v téhle oáze uprostřed města vyvést svojí rodinku a zahnízdil se nám přímo v truhlíku na bylinky. Kosici Máňu tak každý den pozoruju a pořídila jsem si na to i speciální kameru, aby mi nic neuniklo... 


Pokud bude zájem, ráda udělám ještě článek o jižně orientovaném balkóně a jeho zazelenění, pár zkušeností s touto variantou také mám, udělala jsem jich několik v dobách své atelierové tvorby návrhů zahrad a dle mých informací stále fungují.

EDIT: článek Jak zazelenit slunný balkón už je na světě!


A co máte na balkóně vy?

16 komentářů:

  1. Ano, ano! Zazelenit nějak kulturně náš JZ balkón mám letos v plánu. Většinou to jistí afrikány a rajčata, ale ta se už dětem nějak přejedla. Takže letos jen dva keříky a se zbytkem si moc nevím rady.
    I.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná reportáž ... Líbí se mi ta pnoucí hortenzie a kosí rodinka 😉.. a jestli bude i typ na osazení balkonu , kam opravdu celé odpoledne dopadají sluneční paprsky, budu se těšit !! Zatim to mám všechno nějak na zkoušku .vydrží,. nevydrží .. určitě bych tam letos chtěla vysadit dvě popínavky .. výhled máme bohužel na zadní trakt velké budovy , takže se to musí zelenat co nejvíc ... Dobrou noc ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S jižními balkóny je to trochu horší, ale také se to dá, tak stay tuned!

      Vymazat
  3. Balkon je nadherne zeleny! My mame lodziu na zapad a ktomu dole napevno zasklenu a hore posuvne sklo, takze sa neda (a nesmie)ani zavesit truhlik. Vyhodne to je akurat v zime, i trocha slnka zahreje balkon na 15 stupnov, i ked vonku mrzne. Zbytok roka je to peklo, zatahujeme zaluzie, ale dole je proste sklenik. Nejaky tip?

    OdpovědětVymazat
  4. Leni, to je krása! Asi využiji tip s velkými květináči a jejich osazení více rostlinami. V bytě balkon naštěstí nemáme (hrozně se bojím, že děti spadnou dolů), ale v práci koukáme z okna do zdi, tak před ni dáme nějaký ten jvětináč a hned bude líp.

    Popínavá hortenzie dle mé zkušenosti drží i na zdi. Bohužel nemám pořádnou fotku jako důkaz, ale když jsme bydleli v domě, jednu jsem na zahradě zasadila a pnula se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda!
      U těch hortenzií je to různé, oni se většínou časem chytí, ale ze začátku moc nedrží a když je člověk chce někam nasměrovat, tak to moc nejde... proto ta opěrka.

      Vymazat
  5. ...nám už to také čiřiká na pergole, ale do hnízda jim nevidíme, to vám trošku závidím :-)
    parádní článek-návod, jste skvělá
    krásné jarní dny a svátky vinšuju jarka

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za tipy a krásné fotky, miluju zarostlé balkony. A taky díky za inspiraci ke změně, já jsem sice závislá na každojarním nakupování letniček (ano, od každého trochu), ale jeden kout lodžie by se mi líbil i takto. Jak moc je nutné tyto trvalky zalévat v zimě?
    Zdravím. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě těší, že přispívám k inspiraci!
      Určitě je dobré zalévat i v zimě, když zrovna nemrzne. Mráz totiž vytahuje ze země vláhu, kterou je potřeba pak doplňovat...

      Vymazat
  7. Moc bych uvítala článek pro balkóny na jižní stranu. Máte pro to velký cit a s opakováním rostlin máte pravdu, není to pak roztříštěné. Mám velký balkón, ale kvůli opravdové výhni tam ani moc nepobýváme, je to škoda :-( Nějaké popínavky na zábradlí, případně zastínění z rostlin bych si moc přála, ale nic se mi prozatím neosvědčilo...

    OdpovědětVymazat
  8. Moc prosím o návod pro jižní balkón. Mám skoro 15 m2 na jih do vnitrobloku, již od května je na něm v poledne čtyřicet stupňů. Subtropy, většina rostlinek nepřežije sluneční úpal. Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Článek Jak zazelenit slunný balkón už je také na blogu! Přidala jsem odkaz i do článku výše...

      Vymazat

Děkuji za komentáře!