7. září 2019

Jak zatočit se škůdci na pokojovkách

Strašně ráda bych měla nějaký funkční ekologický návod na to, jak se zbavit škůdců na našich milovaných a opečováváných pokojovkách, žel, vyzkoušela jsem kde co od postřiků s jarem přes olejové biospreje po výluhy z tabáku, ale nakonec se stejně nejraději uchyluji k chemii, která funguje rychle a spolehlivě. 


Můj ibišek napadený sviluškama, tyhle potvory jsou hodně špatně viditelné, malí pavoučci, které se dobře poznají podle jemných pavučinek na listech a stoncích, ty lépe uvidíte, když rostlinu porosíte rozprašovačem

U bio přípravků je totiž účinnost dost nespolehlivá hlavně proto, že musíte zasáhnout všechny škůdce v tom správném stadiu, a to kontaktně, což je velmi těžké... většinou se mi stalo, že než jsem došla k fungující variantě, bylo po rostlině... a já mám svoje vypiplané pokojovky fakt ráda!

A tak se s vámi podělím o to, jak se škůdci na mých rostlinách bojuju já, a že jich mám dost...


Vánoční kaktus napadený červci, ty dělají na rostlinách malé jakoby vatové chomáčky, jsou dost urputní, s těmi zápasím nejčastěji

Puklice se u mě také tak dvakrát do roka objeví, jsou velmi špatně rozpoznatelné, zvlášť na kmínkách je dost těžké si jich všimnout... dobře je ale poznáte, když vám začnou na rostlinách lepit listy (je to vidět i na fotce) nebo třeba i parapet, vylučují totiž takovou lepivou látku... dobře se odstraňují rozmáčknutím či setřením, rostlinu pak opláchnu pod proudem vody, ale je potřeba jí pořád kontrolovat a pro jistotu aplikovat insekticid, všechny škůdce jen těžko uvidíte...

Samozřejmě se chemii snažím vyhnout co to jde, kdo by chtěl doma dobrovolně rozstřikovat chemikálie. A tak úplným základem je pro mě asi ta nejekologičtější metoda boje se škůdci a to je mechanické odstraňování... snažím se je prostě různě drtit mezi prsty, špejlí tam kam se nedostanu a také je oplachuji pod proudem vody, pokud to jde. Ze začátku jsem štítivě používala rukavice, teď už se s nima nemažu a zápasím holýma rukama.
No a co používám, když se škůdci vyrojí ve větší míře, což je poměrně časté, protože ty potvory jsou tak mrňaví, že si jich člověk často na první pohled nevšimne a když si všimne, tak už je pozdě...


Tohle je venkovní rostlina - popínavá hortenzie napadená sviluškama, než jsem odhalila, že neschne a nespálilo jí slunce, svilušky jí skoro celou sežraly...

Vypadá to jako plíseň, a přitom svilušky!

Nedám dopustit na tyčinky nebo roztok Careo substral, což je kontaktní i systémový insekticid, to znamená, že se přes kořeny či list dostává funkční látka do cevní soustavy rostlin, a po té hubí vše, co na rostlině parazituje sáním, či jejím požíráním.
Výhoda je v tom, že přípravku stačí málo, nemusíte zamořovat vše postřikem, stačí přidat do zálivky nebo píchnout tyčinku do květináče a nezahubíte okolní užitečný hmyz. Látka za několik týdnů z rostliny vyprchá. Pozor, neměl by se ale používat na bylinky nebo zeleninu, kterou se chystáte jíst! Tam opravdu doporučím hlavně to oplachování a obírání...


Lepkavé listy nebo parapet pod rostlinou vždy značí nějakého škůdce, i když ho zrovna nevidíte, většinou jsou příčinou štítenky, puklice či červci

Za mě Creo funguje naprosto spolehlivě na svilušky, červce, molice, štítenky a mšice, s ostatní verbeží jsem zatím neměla tu čest.

Používám Substral i na kokedamy, buď přidám roztok do zálivky nebo rozpustím tyčinku v misce s vodou, kterou pak nechám kokedamu vypít. Také je možné zatlačit tyčinku přímo do kokedamy, ale to moc nedoporučuji, protože by se tím mohl narušit bal, který se pak může začít drolit...


Červci na kokedamě s nolinou
Na některé škůdce ani insekticid nepomohl, tohle jaro jsem třeba zápasila s lalokonoscema také na mojí venkovní hortenzii. Asi tři týdny jsem je chodila obírat v noci s baterkou, protože jsou to noční brouci... a podařilo se!


Insekticid Careo Substral lze koupit většinou v zahradnictvích, hobby marketech nebo ho mám v nabídce Zahrady na niti...


 koncentrát do zálivky kokedamy a jako postřik 

a v tyčinkách na rostliny v květináčích.

A jak zápasíte se škůdci na pokojovkách vy? Máte něco osvědčeného?

10 komentářů:

  1. Tak za prvé mě zaujalo, že existuje popínavá hortenzie. Hned jsem si ji vyhledala v googlu. Paráda. Boj se škůdci na pokojovkách je těžký. Myslím, že nad sviluškami se nedá vyhrát. Škůdci se většinou přinesou s koupenou květinou a z toho mám vždycky strach. Hodně napadenou rostlinu raději zahodím (s krvácejícím srdcem) ale díky tomu teď doma žádné škůdce nemám. Honem jsem to "zaklepala na dřevo".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popínavé hortenzie jsou moje oblíbenkyně :-)
      Právě díky chemii se mi daří bojovat se škůdci i bez toho, abych se musela těch napadených úplně zbavovat, dřív jsem to tak také dělala... tak to někdy zkuste, třeba je zachráníte :-)

      Vymazat
  2. Ježíš, já jsem za článek moc vděčná, mám ty červcové vatičky na pileiích, a některé další kytky z balkonového letnění nevypadají ok, jen jsem nechtěla otravovat s prosbou o pomoc. A ta přišla sama, díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, to jsem ráda, že mám takový škůdcový šestý smysl! :-D

      Vymazat
  3. To jsou tak cenné a skvěle vysvětlené rady. Díky!

    OdpovědětVymazat
  4. Letos jsem úspěšně zabojovala se škůdci (svilušky, mšice) mýdlovou vodou. Tekuté mýdlo na ruce s čajovníkem (Notino), jsem naředila a postřikovačem aplikovala na rostliny.Zřejmě čajovník těm potvůrkám nechutná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem to jednou zkoušela mýdlem a teatree oilem, teda každé zvlášť, asi záleží, jak moc jsou rostliny už napadené a jestli se podaří postihnout všechny, což je při jejich velikosti a titěrnosti a záhybům listů dost potíž a v tom je podle mě i kámen úrazu... nikdy člověk nezasáhne všechny a oni se časem zase namnoží a někdy se i posunou na další rostliny... takže já už pokusy nedělám a jdu na ně rovnou tou největší zbraní :-D

      Vymazat
  5. Také jsem zkoušela nejprve přírodní metody, ale je to marné...letos jsem mela vsechny pokojovky napadené. Kdyz bylo horko, tak mšice, kdyz prselo, tak takové ty mikromusky :( s larvami. Zkoušela jsem ty zlute lepicí pásky, trochu to pomohlo, ale porad to neni ono. Díky za tip, určitě vyzkousim.

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem loni bojovala s cervci a ne úplně úspěšně, musím říct. Donesla jsem si je domu s orchidejí. A pak se mi vesele rozlezly po cely koupelně. Odnesly to dvě klivie, tam jsem obirala, omyvala několik tydnu porad dokola a nakonec jsem to vzdala:/ Skončily v popelnici, i když mi to malem utrhlo srdce. Jinak mám občas puklice a v létě otravny molice, na který ale krasne zabírají hlístice;)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!