9. listopadu 2018

Svícník

Tentokrát něco málo o mojí hodně oblíbené rostlině, která přežije takřka všechno a její pěstování zvládne opravdu každý... svícník!


Svícník pochází z tropické Afriky a je to jedna z mála sukulentních rostlin, která je popínavá. Na tenkých nitkovitých výhoncích má srdčité lístky s výrazným zeleno-stříbrným mramorováním.


Během léta se mohou objevit výrazné trubkovité purpurové květy, tvarem připomínající svíce, proto se této rostlině u nás říká svícník. V angličtině jí říkají string of hearts neboli šňůrka srdíček.

Podél stonků také často vyrůstají malé hlízky, kterými lze svícník jednoduše množit. Stačí odstřihnout stonek s hlízkou a zasadit. Množit svícník lze ale i běžným řízkováním - odstřižením stonku a zakořeněním ve vodě.




Nejlépe tato převislá rostlina vynikne v závěsných nádobách nebo splývající třeba ze skříně či poličky. Svícník roste docela pomalu, takže trvá pár let, než doroste v pořádný převislý trs. Růst a odnožování podpoříte zkracováním stonků, rostlina se tak rychleji zahustí.


Jak pěstovat svícník

Vzhledem k tomu, že svícník je sukulentní rostlina, má rád dostatek světla, miluje slunce, lístky se mu pak vybarví do výrazného mramorování a zespodu se zbarvují do nachova. Naopak při nedostatku světla se lístky nevybarvují a mramorování není tak znatelné. 

Během léta nebo když rostlina kvete, zaléváme hojně, klidně jednou týdně, mezi zálivkami ale necháváme substrát mírně proschnout. Přes zimu, kdy je světla méně zálivku omezíme na jednou za měsíc, aby neuhnívaly hlízky a rostlina se netáhla za světlem. Dobré je zalévat vždy odspodu, tedy do misky!

Svícník není náročný na teplotu, stačí běžná pokojová teplota, vyhovuje mu i zimní pokles teplot, ale nevyžaduje ho. Dobře zvládá suchý vzduch.

Pokud rostlině opadávají nebo se scvrkávají listy má nejspíše nedostatek svěla či vody. Určitě je lepší rostlinu zalévat spíš méně, než ji přelévat.

Svícník je nejen velmi nenáročný na pěstování, ale je také odolný různým chorobám a škůdce na něm uvidíte jen velmi vzácně.





Svícníky jsou součástí nabídky Zahrady na niti a můžete si je tak koupit jak přímo ve Školské 7 na Praze 1, tak na e-shopu.

10 komentářů:

  1. Ten chcu! Ale Báře chcípnul. Tak doufám, že u mne to dá. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Svícník patří taky k mým velkým oblíbencům....občas mi kvete, podařilo se mi ho také namnožit, ale už si mi ho podařilo i zlikvidovat...moje chyba:(( momentálně mám jeden krásný kousek:)

    OdpovědětVymazat
  3. Když má suché listy, tak je přelitý nebo přeschlý?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to Vám asi nejsem schopná říct... obojí je možné, když rostlinu přelijete, uhnijí jí kořeny a ona pak uschne, protože nemá čím přijímat vodu... ale také to může být nedostatkem světla...

      Vymazat
  4. Svícník je nejlepší! Mám dva květináče a určitě namnožím další. Plánuju ho pověsit do okna a tak pokukuji po závěsných květináčích. Kvete mi skoro celé léto a zahuštění trsu jsem ošidila dosazením hlízek a zakořeněných řízků mezi starší rostliny. Mám nejraději kytky co moc nepijou a kvůli oknům na jihozápad si ani nemůžu moc vybírat. Ale třeba živé kameny mi často kvetou. Sukulentům zdar. Hezký den a těším se na další příspěvky. S pozdravem Helena z Olomouce

    OdpovědětVymazat
  5. Dobry den, rada bych se zeptala, jestli neni jedovatý pro kočky? Rada bych si ho totiž jinak pořídila:) Dekuji.

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, svícník, to je taky moje milovaná rostlina. Kdysi jsem jej měla omotaný okolo obýváku. Když má dlouhý šlahoun, vrátím ho kousek zpět do květináče a zatížím kamínkem a nebo připnu kancelářskou sponkou a on roste další výkon z květináčku a tak se rostlina taky zahustí.

    OdpovědětVymazat
  7. Jéé,svícník!Ten jsem léta mívala doma,pak mi odešel a já už ho nesehnala.Pak jsem taky mívala zmijovec nebo arálii,ta byla vysoká skoro jako já,měli jsme ji léta doma,pak jsem si ji vzala,když jsem se stěhovala od rodičů a bohužel nevydržela.Byla nádherná.To jsou rostliny na které jsem úplně zapomněla.Nevím jak vy,ale já mám nejlepší zkušenost s pěstováním rostlin ne koupených v květinářství,ale těch,které si vypěstuji z darovaných výhonků,řízků nebo jak to mám nazvat...:)Snad jediná rostlina,kterou neumím pěstovat je orchidej, každou,kterou dostanu,tak úspěšně zahubím:(
    Přeji krásné dny.
    I.N.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!