16. února 2017

Little Baby

Sophora japonica na Karlínském náměstí

Když se řekne Sophora, automaticky se mi vybaví zakroucené větve jerlínu japonského (Sophora japonica), kterými se kochám vždycky když jdu kolem Hlavního nádraží, po Karlínském náměstí, čekám na zastávce Výtoň na tramvaj nebo jdu kolem ranice na Karlově náměstí.

Jsou to jedny z mých oblíbených stromů, staré exempláře mají krásné, ladně pokroucené větve a navíc když v létě kvetou, tak vypadají jak kdyby vypadli z impresionistického obrazu. Až půjdete v červenci po výše zmíněných pražských lokacích, tak si vzpomeňte a zvedněte hlavu, je to nádhera!


Jerlíny před Novoměstskou radnicí na Karlově náměstí


To říkám, imprese jak od Moneta!
Jerlíny v parku u Hlavního nádraží



Dnes bych vám ale ráda předsavila jerlín, který nepochází z Japonska, ale z Nového Zélandu. Jmenuje se Sophora prostrata a je to keř, endemitně se vyskytující na jižním ostrově Nového Zélandu, kde dorůstá zhruba dvou metrů.

Sophora prostrata



Sophora prostrata ´Little Baby´je kultivar vyšlechtěný především pro pěstování bonsají, ale lze ho pěstovat jako pokojovou rostlinu. Má velmi jemný až křehký vzhled, složené lístky se střídají na cik-cak větvičkách a působí opravdu něžně.



Protože tento jerlín pochází z jižního ostrova Nového Zélandu a není mrazuvzdorný, tak se u nás pěstuje jako tzv. přenosná rostlina. Na zimu upřednostňuje chladnější světlá místa, není tedy vhodný do přetopeného obýváku, spíše do chladné světlé ložnice, chodby či zimní zahrady. Vyžaduje dostatek vláhy ale hlavně to světlo, ideálně slunečná poloha nebo polostín. Pokud se rostlině daří, kvete zářivě žlutými drobnými květy na začátku léta.

Sophora Little Baby je jedna z několika netradičních pokojových rostlin, které jsem se rozhodla v Zahradě na niti nabízet. Možná jí znáte z fotek severských interiérů, ale v českém květinářství jste jí nejspíš nezahlédli. Je velmi oblíbená pro svůj jemný vzhled, ale velmi těžko se sehnání. Roste totiž poměrně pomalu, takže její množení není zas tak jednoduché. (Zdroj fotek)  




Pěstování jerlínu
Jerlín má rád hodně světla, ideálně sluníčko a pokud je na hodně slunečném stanovišti i dostatek vody. Zaléváme ale vždy až povrch substrátu trochu vyschne, neměl by stát moc dlouho ve vodě.
Je možné, že rostlina vlivem stresu ze změny prostředí může začít ztrácet listy, v takovém případě je třeba nenechat se zmást a nezačít rostlinu přelévat v domnění, že schne (to je velmi častá chyba v pěstování)! Rostlina si časem na podmínky zvykne. Ztráta listů může být způsobena i nedostatkem světla či průvanem.
Sophora nemá ráda tvarování, její přirozené cik cak větve nejlépe vyniknou, pokud jí nebudete zaštipovat a necháte jí co nejvolněji růst. 
V zimním období potřebuje chladnější prostředí, je tedy vhodné její umístění např. na chodbu, do zimní zahrady, či mezi okna, kde není přetopeno a teploty se pohybují do 17°C. Od jara do podzimu vám bude vděčná za letnění na sluníčku s vydatnou zálivkou.
Jerlíny jsou náchylné na puklice a svilušky, proto je potřeba často kontolovat větvičky, jestli se na nich neusídlili. Že se něco děje poznáte když se pod květináčem začnou objevovat lepivé tečky jak kousky smůly.
Může se stát, že se horní větvičky začnou protahovat a budou na nich růst lístky mnohem větší než ty původní. Důvodem bývá nedostatek světla v kombinaci s přílišnou zálivkou. Rostlina se tzv. táhne za světlem... pokud je jerlín na místě kde není až zas tolik světla nebo je zimní období, kdy je obecně se světlem problém, je potřeba trochu omezit zálivku, aby rostlina netvořila tyto protáhlé přírůstky.
Sophora díky svým trochu specifickým požadavkům není moc vhodná pro pěstitele začátečníky, ale spíš pro někoho, kdo má s pěstováním trochu zkušenosti a bude jí moci poskytnout vhodné prostředí.





Jerlíny můžete koupit u mě v Zahradě na niti či na e-shopu. Mívám je v různých velikostech - S, M, L
Vzhledem k tomu, že to je dřevina poměrně pomalu rostoucí jsou dostupné jen někdy... 

22 komentářů:

  1. Ta je nádherná, jen jestli bych jí něco neudělala svojí péčí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. chce to hlavně hodně na ní promlouvat a konejšit... ze začátku ;-)

      Vymazat
  2. Znám pouze Jerlín japonský. Ale ten převislý. S tím jsem se setkala poprvé před lety ve Valticích a potom v Lednici a nevycházela jsem z úžasu, že u nás roste takový strom. Pak jsem jej objevila u nás v parku v menším vydání. Už jej ale pokáceli. Škoda. Je to kouzelný strom. Super schovávačka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano ano, převislé kultivary jsou možná ještě známější, já jen ty převislé stromy nemám moc ráda, tak jsem se o nich ani nezmiňovala, jedinou výjimku má u mě smuteční vrba... dala bych je snad jen do zahrady u mateřské školy, aby byly plně využity ;-)

      Vymazat
  3. Dobry den, Jerlin neznam, ale velmi se mi zalibil. Posilate i postou (pokud to vlastne vubec lze), jestli by cestovani prezil?:-)
    Dekuji Katka

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, Lenko. Zdravím z Valach :-) Prosím o zapsání na čekací listinu, už se na jerlin moooc těším! Děkuji a krásné dny přeji!xx Julie Bartoňková (kontakt přes fb)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem objednala... Netušila jsem, že to stihnu. Nemůžu se dočkat, až dorazí!! Moc děkuji. Julie

      Vymazat
  5. Ahoj, mela bych taky zajem o dva kousky :) email: amalieturzova@gmail.com diky!

    OdpovědětVymazat
  6. Tak toto je moja vytúžená rastlinka! Bohužiaľ mám byt otočený na sever a bojím sa že toho slniečka teda nebude dostatok.... :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, pokud máte pouze severní okna, která nejsou špaletová a nemáte možnost jí alespoň na léto umístit na slunce, tak nedoporučuji :-/

      Vymazat
  7. Měla jsem tuto variantu Little Baby a dělala mi ty lepkavé tečky. Ale nic jsem na ní nenašla (škůdce), umístěná byla dobře, i zálivku jsem dodržovala - načetla jsem si o jejím pěstování, protože jsem si právě nebyla jistá.
    No a letos po Vánocích jsem ji vyhodila, byla úplně mrtvá. Tak nevím, čím to bylo. Ale zkusím ji ještě jednou, je moc krásná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jste na ní 100% měla puklice, jsou poměrně nenápadné, takové puchýřky na kmínku, které úplně splývají s kůrou, škůdce se schovává rafinovaně pod takovým svým poklopem, nejlepší je je zachytit včas a mechanicky obrat...
      Tak snad na podruhé se podaří!

      Vymazat
  8. Jerlínka mi u tebe loni koupila Dorka, asi k svátku. Stojí spokojeně na jižním okně a myslím, že se mu daří. Pošlu fotku. Jen nevím, můžu ho časem trochu přistřihnout?
    Když je vhodný na bonsaje, tak asi ano :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, jednu mám cca měsíc doma a dnes jsem na ni objevila, takové maličké zelené broučky a jemné pavučinky. Poradila by jste, jak ji mohu proti nim ošetřit? Jestli mohu použít nějaký sprej proti škůdcům? neuškodím ji? Moc dekuji za jakoukoli reakci. Eva

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den,

    Sophora mi doma uschla, máte nějakou radu, jak ji zase přivézt k životu? Pomohlo by třeba zastřižení?

    Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobry den, mam stejny problem... Povedlo se Vam ji privest k zivotu? Dekuji za pripadne rady :)

      Vymazat
    2. Dobrý den,

      mám ten stejný problém, budu moc vděčná za radu.

      Předem děkuji :)

      Vymazat
  11. Dobrý den, také mi opadaly listy. Ale začala zase obrážet. Jenže ted umírají i ty nové malinké listy... Broučky nevidím. Jen větvičky jsou takové lepkavé. Nevíte prosím, jak ji zachránit? Moc děkuju. Lucie

    OdpovědětVymazat
  12. Moje Sophora měla přesně podle popisu takové lepkavé tečky a začala vypadat nezdravě. Hned jsem si pomyslela, že je čas na přesazení, možná i změnu místa. Ale opravdu, po důkladném zkoumání jsem objevila ty puklice a začala jsem je pinzetou sundavat. Jsou tak nenápadné, že opravdu skoro nejsou vidět. Byla jsem až překvapena, kolik toho tam bylo a ještě mi zbývá dost práce. Odstranila jsem většinu mechanicky, ale jsou tam i takové mrňavé- jde jim nějak chemicky předejít/ odstranit?
    A moc děkuji za článek, hodně mi pomohl!!!!!! :)

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den, můžu se zeptat jak se množí? Je nádherná jednu už mám chtěla bych si ji namnožit jestli je to možný. Děkuji za info, krásný den.

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, Lenko,
    poradila byste mi prosím, jaký typ zeminy je pro jerlín vhodný? Nikde jsem to nebyl schopen dohledat. Postačí běžný substrát pro pokojovky, nebo to bude chtít něco vzdušnějšího?

    Mockrát děkuji za odpověď.
    David

    OdpovědětVymazat
  15. Dobrý den, Sophoru mám doma cca 4 měsíce, starám se o ní stále stejně, jen teď začala klopit vrcholové lístky. Co jí chybí? Děkuji za jakoukoli radu! S pozdravem Vendula

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře!