9. prosince 2017

Makramé

Makramé, to jsou textilní drhané doplňky, poměrně stará záležitost, která se ve vlnách vrací. 

Když jsem pátrala, odkud vlastně tohle záhadné slovo makramé a umění s ním spojené pochází, dočetla jsem se, že se nejspíše odvodilo od arabského slova migramah, které znamená třásně. Makramé totiž vzniklo už někdy ve 13. století pod rukama arabských tkalců, kteří splétali konce látek a koberců do nejrůznějších ornamentů a vznikal tak ozdobný lem s třásněmi na koncích. Přeš Maury se makrané dostalo do Španělska a z něj se pak rozšířilo po celé Evropě.

Docela mě překvapilo, že nejpopulárnější bylo makramé ve viktoriánské době, kdy se uplatňovalo jak na oblečení, tak v domácnostech když zdobilo ubrusy, přehozy či závěsy. Postupně se obliba makramé techniky vytrácela, aby se s velkou pompou vrátila v 70. letech minulého století hlavně v podobě makramé šperků v kombinaci s korálky nebo různými dekoracemi do bytu. My měli vždycky doma drhaný závěs na kytky ze sisalu s proutěným košíkem a popínavkami, který na začátku 80. let udrhal můj táta, pak po kom tu zálibu v závěsných rostlinách asi mám...

No a vypadá to, že tu máme další makramé vlnu! Tentokrát ve spojení s velmi populárním boho stylem, protože do něj makramé prostě dokonale zapadá. Hippie sysal je ale tatam a makramé doplňky vznikají hlavně z uhlazenějších materiálů jako je bavlněná stáčená šňůrka jednoduchých barev. 



Když se řekne makramé vybavím si hlavně závěsné dekorace na rostliny. Kdysi jsem se o jejich výrobu také pokoušela, ale nikdy se mi moje výtvory nelíbily natolik, abych je nabídla ostatním. V konceptu Zahrady na niti mi ale moc chyběly a když jsem objevila makramé závěsy od Moniky a Mariky, které tvoří pod značkou Visim neváhala jsem a oslovila přímo je. Holky mají totiž pro tyhle provazové záležitosti cit a hýří nápadama. Posuďte samy... 







Závěsy od Visim jsou úžasné v tom, že jsou jednoduché, propracované a hlavně se do nich dá umístit prakticky jakákoliv nádoba, od květináčů různých průměrů po vázy nejrůznějších tvarů a velikostí. Samotnou mě překvapilo, jak dobře v nich všechno vypadá a jak jsou opravdu univerzální.



Vybrala jsem pro Zahradu na niti tři kolekce makramé závěsů na květiny. 
Kolekce Simple je tvořena dvěma druhy závěsů ze smetanových bavlněných provázů s propracovanými detaily.




Kolekce Bras obsahuje tři druhy makramé závěsů, které jsou doplněný o mosazné trubičky, které se dají různě posouvat.






























V třetí kolekci Copper negro je černý bavlněný provaz doplněn měděnými trubičkami, které se opět dají různě posouvat(v eshopu se objeví co nevidět).



Můj favorit je tenhle závěs, kterému říkám pracovně alpaka a jaký je ten váš?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentáře!